برندینگ

در بازار کسب و کار امروز و تنگ بودن عرصه رقابت در هر فعالیتی ، مقوله برندینگ و برندسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

برندینگ

در بازار کسب و کار امروز و تنگ بودن عرصه رقابت در هر فعالیتی ، مقوله برندینگ و برندسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

تاریخچه برندینگ در ایران


حیوانات سمبل تجارت

مهمترین دوره اقتصاد و تجارت در ایران به سال های 1340 تا 1350 باز می گردد . در حقیقت انقلاب مشروطه ، شروع ورود اطلاعات نو به ایران و ارتباط با جوامع دیگر بود زیرا مشروطه زمینه‌ای برای پیشرفت فضاهای فرهنگی ایجاد کرد. تحول فرهنگی را می توان از ابتدای شروع حاکمیت پهلوی دانست . از سال 1304 الی سال 1320 پیرو سیاست‌های جدید حکومتی ، تغییرات گسترده ای اتفاق افتاد که این تغییرات موجب شد که فرهنگ تازه ای در جامعه شکل گیرد . که این فرهنگ تازه مد شده موجب تغییر آداب و رسوم و حتی وسایل و کالاهای مصرفی هم گردید. 

  

 در کشور ما در ابتدای شروع ها و اشتحولات ، عموم مردم در این زمان تصاویر و لوگوهای هر کمپانی را بیشتر از نام و شعارشان در خاطرشان باقی می ماند . در آن دوران کمپانی ها نمادها و لوگو های خود را با بهره گیری از تصاویر حیوانات ایجاد می‌نمودند تا تاثیر گذاری محصولات و خدماتشان را برای مشتریان راحت تر نمایند که نخستین کارخانجات هم در این دوران پدید آمدند . در این دوره محصولات بسیار محدود و کوچکی تولید شدند که برترین آنها کبریت و سپس دخانیات بود . در طراحی لوگو و نشانه بیشتر به نکته به خاطرماندن بود آن اهمیت داشت .

تا به امروز که عوامل دیداری پیشرفته‌تر شده و به جای نشانه ها و لوگوهای حیوانی ، چهره‌ها و شخصیت‌های انسانی مرتبط با محتوا جایگزین شد. برای مثال در محصولی مهم و پرمصرف مانند چای به جای بسته‌های اسب‌نشان ، شترنشان ، بره‌نشان ، عقاب نشان که بیشتر جهت به خاطر سپردن بسته‌ها کمک می‌کردند، به نام‌های تجاری و بسته‌ بندی های جدید با هویت ایرانی و ملی تغییر یافتند . نام‌هایی مثل چای ایران که یک قوطی فلزی و طرح یک زن گیلک یا چای گلستان و چای شهرزاد با تصویر خیال انگیز شهرزاد قصه گو در جام، از این قبیل هستند.

به همین عنوان مجمعی در سازمان توسعه تجارت شکل گرفته است بنام کمیسیون «برند» که در آن نمایندگانی از وزارتخانه های بازرگانی، صنایع، جهاد کشاورزی، دادگستری، وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، ثبت و اسناد، صدا و سیما، و بالاخره اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون حضور دارند که  با تکیه بر اختیارات قانونی به هرج و مرجی در این مبحث پایان می بخشند و نتایج قابل قبولی برای حقوق واجدین شرایط جهت «برند» شدن و کسب حقوق خود در بازارهای بین المللی بردارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.