برندینگ

در بازار کسب و کار امروز و تنگ بودن عرصه رقابت در هر فعالیتی ، مقوله برندینگ و برندسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

برندینگ

در بازار کسب و کار امروز و تنگ بودن عرصه رقابت در هر فعالیتی ، مقوله برندینگ و برندسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

خلق برند موفق


سه روش موثر جهت ایجاد برند موفق :

مقوله برندسازی می­بایست در کلیه طرح­های کسب­ وکار علاوه بر سایر بخش­ها مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت، این مقاله چگونگی بکارگیری برند را به شیوه استراتژیک و از طریق شرکت موردنظر در طی زمان تعیین می­کند.

بطور کلی، استراتژی موفق برندسازی همواره نشان­ دهنده یک یا دو خصوصیت بارز از محصولات یا خدمات است، که اهداف نهایی شرکت را توصیف می­کند و پیرو آن نیز مشتریان نهایی محصول یا خدمات نامبرده را مشخص می­سازد. درنتیجه این موارد، مهم­ترین برنامه کاری برای شرکت و مشتریان آن فراهم می­گردد. جای هچگونه نگرانی نیست. خلق هرگونه استراتژی برندسازی به آن اندازه که تصور می­کنید پیچیده نیست. در این بخش به معرفی مراحل آن خواهیم پرداخت:

 

 روش اول: مشتریان نهایی خود را بشناسید.

 به محض آنکه فهرستی از محصولات یا خدمات مجموعه خویش تعریف نمودید، به مشتریان نهایی این محصولات بیاندیشید. احتمال دارد که پیش از ورود به این مرحله اطلاعاتی پیرامون بازار هدف کسب کرده باشید، با این حال شایسته است که به مشتریان خاص و ویژه بازار خویش فکر کنید. ویژگی مشتری مورد نظر چیست و چه انتظاراتی از محصول یا خدمات وابسته به شرکت خواهد داشت؟ درهرصورت، مشتری نهایی بنابر دلیل ویژه­ای به خرید آن محصول اقدام می­کند. انتظارات مشتریان از شرکت چه خواهد بود؟

گام دوم: متفاوت باشید.

افراد به چه دلیل خرید­کردن از سایر شرکت­های مشابه در سراسر شهر را نسبت به شرکت شما ترجیح می­دهند؟ سعی کنید به کیفیت­های نامحسوس محصولات و خدمات شرکت خود بیاندیشید و با استفاده از صفاتی مانند «دوستانه» یا «سریع» و یا کلماتی مشابه در این طیف، کیفیت ارائه شده را ارزیابی کنید. هدف شما کسب جایگاهی ویژه در اذهان مشتریان است؛ بطوریکه مشتریان تفکری ورای رقابت در مورد شرکتتان داشته باشند.

لورا رایس، مشاور بازاریابی و نویسنده کتاب «22 قانون پابرجای برندسازی: چگونه محصولات یا خدمات را به برندی جهانی تبدیل کنیم؟» براین عقیده است که «برندهای قدرتمند همواره با واژه­ای مختص به آن تداعی می­شوند – مانند ولوو که ویژگی امنیت را به خاطر می­آورد». شرکت شما بیان­ کننده چه واژه ه­ای است؟ یک سالن زیبایی ممکن است بر ویژگی «راحتی» معطوف شود و تا ساعاتی پس از عصر نیز برای مشتریانی که تا دیرهنگام مشغول کارند، دایر باشد؛مقوله ­ای که بطور معمول در سایر سالن­های زیبایی مرسوم نیست. شما چگونه خود را از سایر رقبا متمایز می ­سازید؟ پاسخ به این پرسش گنجینه ارزشمندی است که در راستای نهادینه­ سازی برند امری حیاتی تلقی می­ شود.

گام سوم: هویت تجاری خود را گسترش بخشید.

چگونه سعی دارید که خصوصیات شرکتتان را هرروز به مشتریان یادآور شوید؟ بسیاری از شرکت­های کوچک از طریق درج چشم ­اندازهای سازمانی با مضمون ارزش­نهادن بر مشتریان و تمایل به ارائه برترین خدمات به آن­ها، این امر مهم را میسر می ­سازند. متاسفانه چنین کلامی تنها جنبه نمادین داشته و عاری از هرگونه عمل است. سعی کنید که با اندیشه­ ای ژرف تمام قوای خود را در تحقق جلوه حقیقی برند و ارائه هرچه بهتر ارزش­ها و خدمات تضمین­ شده شرکت برای مشتریان بکار گیرید. اگر شعار شرکتتان ارائه سریع خدمات است، واژه «سریع» در مجموعه شما چگونه تعبیر خواهد شد؟ چگونه از ارائه خدمات سریع ­السیر در مجموعه اطمینان حاصل خواهید کرد؟ در طی چنین فرایندی، شرکت شما در حال نهادینه­ سازی استراتژی استخدام نیروی انسانی است، بطوریکه در همین مرحله انتظارت سازمان از کارکنان اتی مجموعه در نحوه برخورد با مشتریان تعیین خواهد شد. همچنین این روند در ایجاد الگوی تبلیغات و استراتژی بازاریابی نقش موثری ایفا خواهد کرد.

پیاده­ سازی این سه گام موثر در استراتژی برندسازی

بسیاری از شرکت­های کوچک و بزرگ هنگام مشارکت با کارکنان خود در راستای استراتژی­های برندسازی با مشکل روبرو می­شوند. درحالیکه، کارکنان مجموعه از دیدگاه مشتریانِ در حال خرید به منزله سازمان مورد نظر تلقی می ­شوند. کارکنان سازمان شما در ایجاد یا تخریب تصویر برند در اذهان مشتریان نقش حیاتی دارند، پس هیچگاه کارکنان خویش را فراموش نکنید. در ادامه به معرفی برخی راهکارهای مفید در راستای موضوع مطرح شده می ­پردازیم:

کارکنان مجموعه را مطابق با استراتژی برند استخدام کنید. گفتگوی پیرامون برند سازمانی با کارکنان به منزله آغازی صحیح برای انتخاب آن­ها است. پیش از استخدام کارکنان، استراتژی برند مجموعه را به­ دقت مورد توجه قرار دهید. درصورتیکه استراتژی سازمانی برپایه خدمات مشتریان بنا شده است، از کارکنان آن سازمان انتظار می­رود که دارای روحیه­ ای دوستانه، خون سرد و با انگیزه باشند. سعی کنید که با تهیه رونوشتی از اصول استراتژی برند سازمانی و امکان دسترسی به آن برای کارکنان، گفتگوی منظمی پیرامون موضوعات یادشده با کارکنان فراهم نمایید.

 ارتباطات خود با کارکنان را تداوم بخشیدحفظ کارکنان در مسیر مشخص سازمانی مستلزم برقراری ارتباطات مداوم  با آنان پیرامون تلا­ش­های برندسازی سازمان است. چنین کوشش­های ویژه ­ای از طریق برگزاری نشست­ها، ایجاد پوسترهای تبلیغاتی، آموزش و سایر روش­ها امکان­پذیر است. هیچگاه تصور نکنید که کارکنان قادر به خواندن ذهن شما هستند.

 بازه انتظارات خود را مشخص کنیددر نحوه برخورد با مشتریان چه انتظاراتی از کارکنان خود دارید؟ از درک کامل انتظارات خویش توسط کارکنان اطمینان حاصل کنید. برای کارکنانی که اعمالی فراتر از وظایف تنفیذشده انجام می­دهند پاداش نفیسی مدنظر قرار دهید.

محتوی استراتژی برندسازی لزوماً بیش از یک صفحه نیست و حتی گاهی در یک بند کوتاه خلاصه می­شود. استراتژی برندسازی تابع محصولات یا خدمات ارائه شده از سوی صنایع مربوطه است. مهم آنست که که پیش از ورود به بازار قادر به پاسخگویی به پرسش­های مطرح شده در این زمینه باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.